Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dezinformacije u medijskom prostoru – nekad letci danas botovi

Radionica Medijske pismenosti u organizaciji Američkog kutka Sarajevo

O propagandi u javnom mnijenju razgovaralo se u okviru radionica medijske pismenosti održane u petak, 13. maja u Američkom kutku Sarajevo.

Tehnološki razvoj medija jedan je od načina kako se može čitati i historija propagande. Sa studentima/cama drugog ciklusa sociologije Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu nakon pregleda multimedijalnih sadržaja namijenjenih djeci u koje su utkane ideološke poruke, diskutovali smo o propagandi u filmovima, muzici i drugim medijima.

Iako se na prvu čini da je propaganda (lat. propagare – rasprostraniti) produkt modernog vremena, organizovano širenje ideja, usmenim ili pismenim putem, s ciljem oblikovanja javnosti, zapravo postoji od davnina. Prema nekim autorima čak od dvije hiljade godina prije nove ere.

Prvo su bili telali/glasnici, potom novine, leci i telali, onda radio, televizija, film, i na koncu različiti internet „botovi“. Teško je zapamtiti sva imena za ljude bez lica i često lažnog identiteta koji imaju zadatak širiti određena politička, vjerska, konzumeristička i ina ubjeđenja. U okviru modernih marketinških agencija, postoje odjeli ili cijele male vojske onih koji „bacaju“ informacije na društvenim mrežama i imaju isti zadatak kakav su nekad imali leci. Mijenjao se medij i djelimično funkcija, koja je prvobitno bila informisanje javnosti a tek potom je propaganda postala ubjeđivačka.

Medijska pismenost je sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih kompetencija smatraju se ključnim u 21. stoljeću a obuhvaćene su pojmom medijske pismenosti. Voditeljica radionice bila je sociologinja, novinarka i književnica Saida Mustajbegović s dvodecenijskim iskustvom naučnog rada i rada u medijima.